Organisatie Zevenheuvelenloop bewijst: hardlopers zijn doorzetters

Hoe kan de Zevenheuvelenloop ondanks corona toch doorgaan? Met dat idee zette directeur Alexander Vandevelde en het team van zeven medewerkers in 2020 alles op alles om een aangepast plan te maken. De gemeente Nijmegen en de veiligheidsregio gaven akkoord, de loop mocht plaatsvinden! Tot de rijksoverheid afkondigde een streep door alle evenementen te halen. Hoe ga je als organisatie om met al bijna 2 jaar van grillige besluitvorming? De directeur van de Stichting Zevenheuvelenloop over teleurstellingen, jezelf herpakken, vindingrijk zijn en het belang van de (hardloop)sport voor onze gezondheid.

Mooiste loop van Nederland
Volgens de organisatie is het de mooiste loop van Nederland en de snelste 15 kilometerwedstrijd ter wereld; de actuele wereldrecords werden in Nijmegen gelopen. Gemiddeld doen er jaarlijks 33.000 mensen mee aan de Zevenheuvelenloop die al sinds 1984 wordt gehouden. “Wat uniek is aan onze organisatie is dat we werken met hardlopers en mensen die kunnen denken als hardloper. We hebben een constante drive om het evenement te verbeteren,” zegt sportenthousiast Alexander Vandervelde, sinds 2018 directeur. De stichting organiseert ook de Stevensloop, de Marikentrail en hardloopevenementen voor de jeugd. “Na elke loop vragen we de deelnemers om feedback en nemen we de verbeterpunten mee.”

Lente loopchallenge als alternatief
Dat het evenement in 2020 niet door kon gaan was een enorme domper. “Als organisatie moet je met elkaar stilstaan bij de teleurstelling, want het is killing voor je motivatie. Dus even vrij nemen, en dan de draad weer oppakken. Met elkaar hebben we veel veerkracht laten zien. Zo kwam ons initiatief om met een trainingsprogramma mensen op een leuke manier aan het lopen te houden en het idee van toploper Dennis Licht voor een virtuele run samen via Omroep Gelderland.” Ook de Gelderse Sport Federatie ondersteunde de Lente loopchallenge waar deelnemers geheel coronaproof toch zelf een loop konden doen. “Voor ons stond werken aan vitaliteit door hardlopen en het promoten van de hardloopsport daarbij voorop. Zo bedachten wij een trainingstraject van 9 weken om mensen te inspireren en om zo te werken aan hun gezondheid. Dennis Licht heeft dit trainingstraject in webinars goed naar voren gebracht. Een mooie samenwerking en de challenge werd gewaardeerd, mensen voelden zich gesteund.”

Aandacht voor goede voeding in masterclasses
Pratend over het belang van sport maakt Alexander Vandevelde zich zorgen over de effecten van de coronamaatregelen. “Als je uitzoomt zie je dat we met zijn allen steeds ongezonder worden. Veel kwalen ontstaan door te weinig beweging en een verkeerd voedingspatroon. Vooraanstaande wetenschappers benadrukken dat het niet gezond is om altijd maar lekker op de bank te zitten en tv te kijken. Duidelijk werd ook dat in coronatijd juist die ongezonde mensen het meest vatbaar waren. Wij merken dat veel mensen niet weten wat goede voeding is en daarom nemen we dat aspect ook mee in de nieuwe masterclasses die we ontwikkelen. Het is belangrijk om op je gezondheid te letten, in beweging te komen en daar willen wij aan bijdragen.”

Krachten bundelen voor de sport
Dat de stichting als partner is aangesloten bij het Gelders Sportakkoord vindt hij daarom ook logisch. “Bewegen en vitaliteit staan bij ons centraal en dan heb je direct aansluiting bij de organisaties die zich daar ook voor inzetten. We werken met allerlei mensen en organisaties samen, door de krachten te bundelen kun je je inzetten voor de sport. Zo richten wij ons steeds meer op de jeugd en hebben wij het Jeugdfonds Sport en Cultuur, ook partner van het sportakkoord, als goed doel gekozen. Als de loop doorgaat kunnen zij een mooi bedrag ontvangen, en dat is belangrijk want alle kinderen verdienen een kans. Hoe eerder we kinderen bijbrengen dat sport leuk en gezond is, en dat ze er vriendjes maken, hoe beter.”

Duurzaamheid en vernieuwen voorop
Voor de editie van 2021 heeft de organisatie mooie vernieuwingen bedacht, zoals op het vlak van duurzaamheid. “We zetten al sinds de jaren ’90 in op duurzame events. Met bijvoorbeeld een eigen vervoerstoeslag – wie met de auto komt betaalt 5 euro extra voor deelname – en met ecologische catering en gerecyclede producten. Dit jaar krijgen deelnemers onderweg Ooho waterballetjes, zodat er geen bekers meer nodig zijn. Deze eetbare balletjes hebben een van algen gemaakt membraan, veel milieuvriendelijker dus dan flesjes of bekertjes.” Toch moest de organisatie naast de inhoud van het evenement ook nu weer aan de slag met het bedenken van scenario’s. “De spelregels veranderen regelmatig en we houden met van alles rekening. In de vergunningsaanvraag hebben we vier scenario’s meegenomen, aan vindingrijkheid geen gebrek!”

  • 5 minuten
  • sep 2021

Sport

Hardlopen

Thema's

Evenementen

Partners

Stichting Zevenheuvelenloop